datum
Autor:

2025
Red Bull X-Alps
Podporuje:
Nejtěžší závod na světě: Red Bull X-Alps
Red Bull X-Alps je považovaný za jeden z nejtěžších dobrodružných závodů na světě. Je to téměř dva týdny trvající nelítostný souboj pilotů o překonání trasy napříč Alpami, v němž přes 30 atletů běhá, chodí a létá na paraglidu až 150 kilometrů denně přes stanovené otočné (kontrolní) body rozmístěné v ikonických horách a slavných střediscích.
Závodníci s těžkým batohem na zádech šplhají denně tisíce výškových metrů, vzlétají z hřebenů v obtížných podmínkách za každého počasí a do cíle míří často na hranici vyčerpání. Závod prověřuje jak fyzickou odolnost a připravenost, tak pilotní dovednosti, které musí být absolutně elitní - stejně jako i strategické myšlení a psychická výdrž.
V letošním roce čeká na závodníky dosud nejdelší trať a je jasné, že o divoké zvraty nebude nouze. Čeští a slovenští fanoušci se mohou těšit na další účast Ondřeje Procházky a návrat Juraje Koreňe "Ďurifuka" do závodu. Na startu nechybí ani osminásobný vítěz Christian "Chriegel" Mauer.
Parametry závodu 2025

Start a cíl
15. června 2025
Kitzbühel, Rakousko
27. června 2025
Zell am See, Rakousko
Trať
1284 km
16 kontrolních bodů ("turn points / TP")
Závodníci
35 závodníků
ze 17 zemí
Ondřej Procházka (CZE)
Juraj Koreň "Ďurifuk" (SVK)
Pravidla
Pohyb jen pěší + paraglide
Létání povoleno 6:00 - 21:00
Zákaz pohybu 23:00 - 4:00
Každých 48 hodin je vyřazen poslední v pořadí.
Vítězí první v cíli, ale málokdo vůbec dokončí.
Každý závodník má k dispozici min. 1 "Night pass"

Salewa a X-Alps
Salewa je hlavním partnerem závodu Red Bull X‑Alps od roku 2015. Tohle spojení není náhodné – filozofie značky se dobře potkává s duchem závodu, který vede napříč těmi nejdivočejšími kouty Alp. V okolí Dolomit, a především v Sextenu, Salewa navíc pořádá řadu akcí pro místní – ve spolupráci s turistickými spolky a komunitami na trase závodu a v okolí otočných bodů.
Od roku 2023 Salewa v závodě uděluje tzv. Salewa Trophy – speciální cenu pro závodníka, který během závodu projeví výjimečného týmového ducha, sounáležitost či sportovní solidaritu (např. pomoc ostatním, sdílení výbavy).
Všichni závodníci, včetně letošních členů mezinárodního Salewa týmu (např. Chrigel Maurer, Thomas Friedrich, Simon Oberrauner, Aaron Durogati či Markus Anders), jsou vybavováni technickým oblečením ze speciální kolekce Salewa X-Alps, která je navržená přímo pro extrémní podmínky Alp. Oblečení z této kolekce si můžete pořídit i vy!
On-line reportáž
Red Bull X-Alps píše další kapitolu a my jsme u toho. Na trase dlouhé přes tisíc kilometrů, která vede napříč nejvyššími evropskými masivy, sledujeme především českou a slovenskou stopu. Oficiální 3D live tracking sice nabízí on-line pohled z virtuální perspektivy, ale často nefunguje zcela spolehlivě a nedokáže zachytit osobní příběhy nám blízkých závodníků, či emoce a momenty, které se odehrávají přímo v terénu.
Právě proto pro vás sledujeme dění a přinášíme postřehy, které z map ani dat vyčíst nelze. Palce držíme především Ondřejovi Procházkovi z týmu Salewy. Nezapomínáme ale ani na "bratia" a slovenského dobrodruha Juraje Koreňe "Ďurifuka". Jak si vedou? Kudy letí? Kde odpočívají a kde bojují s počasím, větrem a vlastní hlavou? Postřehy z místa nám pečlivě hlásí další ambasador Salewy a sám zkušený paraglidista Martin "Šulko" Šulek.
Pokud vám zlobí oficiální 3D live tracking, můžete zkusit spolehlivější 2D trackování PureTrack. V telefonech 3D tracking závodu také podporuje Relief Maps.
Průběžné aktualizace a zprávy od závodníků (řazené od nejnovějších, po starší)
Středa 25. 6. | 11:50 | Juraj Koreň "Ďurifuk" dokončil závod na skvělém 13. místě! 🍾
Čtvrtek 26. 6. 2025 | 17:25|Ondřej Procházka se rozhodl odstoupit ze závodu pouhých 80 kilometrů vzdušnou čarou od cíle 😓
Pátek 27.6. - poslední den závodu
V 9.33 dokončil po heroickém výkonu závod poslední pilot, Holanďan Sebrand Warren. Ten ještě včerejší den zahajoval za Ondřejem Procházkou, ale nakonec zvládl odstartovat o zhruba 30 minut dříve a zvolil i trochu jinou, delší trasu letu. To nakonec zřejmě rozhodlo, že se mu dařilo delší dobu "ulétat" před bouřkou a doplachtil zhruba 50 kilometrů od cíle.
Dál tedy běžel v neuvěřitelné apokalypse skrz bouři a krupobití až pod Schmittenhöhe. Ranní výstup a slet na cílový ponton musel být už za odměnu.
Tímto epickým výkonem se uzavřel letošní ročník Red Bull X-Alps i naše on-line reportáž. Celkem závod dokončilo 21 paraglidistů. Ondřej Procházka skončil pouhých 80 kilometrů od cíle jako 22. v pořadí. Malou cenou útěchy pro něj může být, že v tomto ročníku zvládl nejdelší let ze všech závodníků.
Čtvrtek 26. 6. - 11. závodní den
Středa 25. 6. - 11. závodní den
Úterý 24. 6. - 10. závodní den
Pondělí 23. 6. - 9. závodní den
Neděle 22. 6. - 8. závodní den
Sobota 21. 6. - 7. závodní den
Pátek 20. 6. - 6. závodní den
Čtvrtek 19. 6. - 5. závodní den
Středa 18. 6. - 4. závodní den
Úterý 17. 6. - 3. závodní den
Pondělí 16. 6. - 2. závodní den
Neděle 15. 6. - Ostrý start a 1. závodní den
Pátek 13. 6. a sobota 14. 6. - Předzávodní ladění
Čtvrtek 12. 6. - Prolog
Program závodu:
12. 6. 2025 - Prolog
15. 6. 2025 - ostrý start X-Alps 2025 - Kitzbühel - 11:30
První závodník v cíli v Zell am See. Očekáváme nejdříve v 6. den závodu.
27. 6. 2025 - poslední den závodu, konec limitu pro dokončení trati
Jaká čeká závodníky trať v roce 2025?
Zatímco místo startu a cíle závodu se nezměnilo, na letošní trase je několik nových a zajímavých novinek. V první řadě je to novinka v podobě X-Turnpointu, který musí závodníci absolvovat dvakrát! Celkem je trasa dlouhá 1 283 km - zatím nejdelší v historii závodu, na které je 16 otočných bodů v pěti zemích - Rakousku, Německu, Itálii, Francii a Švýcarsku.

Trať si můžete virtuálně prolétnout i v následujícím videu.

Co je Red Bull X-Alps?
Kdo z nás nemá sen létat? Asi každého milovníka přírody paragliding nějakým způsobem přitahuje. Vidět vrcholky hor z ptačí perspektivy, užívat si výhledy, které se nevyrovnají žádné rozhledně a uletět klidně sto kilometrů za pár hodin. Red Bull X-Alps je závod snů. A nebo taky trochu noční můra?
Závod kombinuje létání, hikování, běhání i lezení po ferratách či ledovcích. Pravidla jsou jednoduchá, ale neúprosná. Účastníci musí za maximálně 12 dní urazit vzdálenost 1 283 km přes celé Alpy, jen pomocí vlastních sil - po nohách nebo na paraglidu. Na trase musí projít celkem šestnácti kontrolními body - neboli turnpointy (letos poprvé se jeden otočný bod opakuje) a ocitnou se tak celkem v pěti zemích - Rakousku, Francii, Německu, Itálii a Švýcarsku. Pohybovat se mohou od čtyř hodin ráno do jedenácti večer, pak mají povinou sedmihodinovou pauzu, kdy se nesmí hnout z místa. Létání je povoleno pouze za denního světla, tedy od šesti ráno do devíti do večera. Od třetího dne je každých 48 hodin eliminován nejpomalejší závodník a jeho tým. Ano, tým! Každý závodník má k sobě několik tzv. supporterů, kteří mu smí nosit vodu, jídlo a suché oblečení. Zajišťují mu také případně stan nebo auto na přespání.

©Adi Geisegger | Red Bull Content Pool
Průběh závodu
Každé ráno musí závodníci vystoupat k ideální pozici na vzlétnutí - obvykle to je okolo dvou tisíc výškových metrů. Když se jim povede pořádný přelet, jedná se o několikahodinový a více než stokilometrový let, během kterého se musí neustále soustředit, vyhodnocovat termiku a nacházet stoupavé proudy, odhadovat počasí, navigovat se správným směrem a vymýšlet ideální body pro přistání, kam se nějakým způsobem může dostat i podpůrný tým, ale zároveň to bude dobrý výchozí bod na ranní start. Pro představu, z většiny míst, ze kterých atleti vzlétají, by si ani nadprůměrný paraglidista odstartovat vůbec netroufl. To platí i o počasí. Létá se i v takových podmínkách, které jsou někdy velmi nestandardní, protože létání je opravdu nesrovnatelně výhodnější než běh. Nejlépe to popisoval sám Ondřej Procházka v rozhovoru před minulým ročníkem:
_
Ondro, nejlepší taktika je tedy létat i za špatných podmínek?
Je neuvěřitelné, kolik člověk může za jeden let uletět i ve velmi špatných podmínkách. Někteří atleti v takové situaci volí taktiku zůstat na co nejpřímější cestě v údolích a ujdou pěšky třeba šedesát kilometrů. Někdo jiný ale raději zkusí opakovaně někam vyšlápnout a na padáku doklouznout. Udělá 4–5 výšlapů, možná se dostane na 4000–5000 výškových metrů za jeden den, ale překoná 60 km vzdušnou čarou, zatímco 60 km chůzí po silnici se rovná třeba 30 km vzdušnou čarou. Volba správné strategie je prostě klíčem k úspěchu.
Celý rozhovor najdete na záložce Magazín.
-
Po přistání závodníci většinou běží další desítky kilometrů a stoupají stovky výškových metrů dokud nepadne tma a nezahájí se povinná noční pauza. Vzhledem k tomu, že závod trvá až dvanáct dní, dostávají se atleti často na hranici svých fyzických a hlavně psychických sil. No schválně, kdo jste se naposledy soustředil deset dní po sobě i třeba deset hodin denně, abyste nevlétli do smrtonosného mráčku na obloze? Závodu se mohou zúčastnit jen opravdu nejlepší piloti své doby a jsou proto pečlivě vybíráni.

©Adi Geisegger | Red Bull Content Pool
Nekončící hrozba vyřazení
Red Bull X-Alps není jen závodem o rychlosti a vytrvalosti, ale také o přežití v pelotonu. Pravidla jsou neúprosná: po třech dnech od ostrého startu přichází první eliminace – poslední závodník v pořadí je ze hry venku. A pak se nůžky rozevírají dál. Každých 48 hodin padá další „poslední“ – bez milosti, bez ohledu na snahu či okolnosti. Právě tento tlak udržuje vysoké tempo závodu a nutí atlety zůstat neustále v pohybu, i když jim tělo říká opak. Hrozba vyřazení visí ve vzduchu jako temný mrak – a občas přichází dřív, než se závodník stihne rozhlédnout po výhledu. A ani pokud není mezi posledními, nemá jistotu, že se dostane do cíle. Závod má pevně stanovený časový limit: a to přesně 12 dní. Kdo nestihne dorazit do cíle v Zell am See včas, je klasifikován podle vzdálenosti, kterou urazil – a o status finishera přichází.
Divoká karta neboli Night Pass
Během závodu mohou sportovci využít tzv. Night pass. Každý má jeden, pokud se neumístí v TOP 3 v "předzávodu" – prologu. Tím si závodník může zajistit Night passy dva. Jedná se o takovou "divokou kartu", díky které mohou soutěžící přeskočit povinnou noční pauzu a smí se pohybovat po nohách i během ní. Toho často využívají atleti na "chvostu" závodu, kteří se bojí, že budou vyřazeni. Často se tak stává, že největší bitvy probíhají právě mezi posledními a my jsme pak svědky neuvěřitelných fyzických výkonů, kdy se přes noc změní pořadí i o několik polí, protože sportovec přes noc uběhl třeba padesát kilometrů a ráno "vesele" pokračuje dál. Tento manévr je ale dvojsečný. Přes noc sice možná unikne závodník eliminaci, ale vstupuje pak do nového dne značně vyčerpaný a snáze udělá chybu nebo špatné rozhodnutí.
Od ferrat po ledovce
Trasa dvanáctého ročníku Red Bull X-Alps je s délkou 1 283 km nejdelší v jeho historii. Závod začíná 15. června v Kitzbühelu a končí v rakouském Zell am See na plovoucím molu na hladině jezera. Jak jsme již zmínili, závodníci musí projít šestnáct povinných otočných bodů napříč Alpami - v Rakousku, Francii, Německu, Itálii a Švýcarsku. Poprvé v historii je do závodu zařazen také tzv. X-turnpoint, umístěný ve švýcarském středisku St. Moritz, kterým musí závodníci projít dvakrát.
Na trase čeká na atlety vše: od ferrat po ledovce, od asfaltu po horské pěšiny, od úmorného vedra po vítr a zimu. „Sportovci musí čtyřikrát překročit hlavní hřeben Alp. Silný vítr, složité letové podmínky nebo omezené možnosti přistání jsou samozřejmostí. Nemluvě o extrémní fyzické náročnosti, které představují tři zajištěné skalní cesty. Pokud bude špatné počasí, bude se hodně běhat. Trasa nikdy nebyla tak složitá a náročná,“ říká spoluzakladatel závodu Ulrich Grill.

©Sebastian Marko | Red Bull Content Pool
Zajímavosti...
-
Švýcar Chrigel „The Eagle“ Maurer zcela dominuje závodu – vyhrál všech osm ročníků od roku 2009. V roce 2023 svůj rekordní čas stáhl na 6 dnů, 6 hodin a 1 minutu. Na svém debutu v roce 2009 přiletěl do cíle tak rychle, že organizátoři ještě nestihli připravit závodní float – přesto dosáhl majestátního vítězství
-
Elisabeth Egger je první pilotka, která Red Bull X‑Alps dokončila. Ženy soutěží v závodě rovnocenně s muži
-
Během samotného závodu zatím naštěstí nikdy nikdo nepřišel o život, avšak došlo k několika dramatickým přistáním – například pilot přistál přímo na dvouproudové silnici
-
V roce 2011 se rumunské běžecké legendě Tomu Coconeovi podařilo obsadit druhé místo, přestože více než polovinu trasy ušel pěšky kvůli špatnému počasí
-
V roce 2023 zaznamenal francouzský závodník Damien Lacaze nejdelší let v rámci závodu - 266 km za 11 hodin a 15 minut, během čehož nic nejedl a dosedl pár minut před koncem povolení létat
Dokument z roku 2023

3D live tracking
Celý závod a jednotlivé závodníky můžete sledovat v přímém virtuálním přenosu. Upozorňujeme, je to návykové! 3D live tracking je hlavní nástroj, kterým mohou fanoušci i média sledovat závod Red Bull X-Alps v reálném čase. Každý závodník má u sebe GPS zařízení, které v pravidelných intervalech odesílá jeho polohu, nadmořskou výšku a rychlost. Díky tomu lze na mapě sledovat, kdo běží, kdo letí a kdo zrovna odpočívá. Systém nabízí atraktivní vizualizaci celé trasy, jen zatím nikdy nebyl stoprocentně spolehlivý – občas zamrzá, ztrácí signál a nikdy nedokáže nahradit osobní vhled do situace v terénu. Je však perfektním doplňkem k naší on-line reportáži.