top of page

datum

Autor: 

©Matteo Pavana_Salewa_XAlps-120.webp

2025

Red Bull X-Alps

Podporuje:

Nejtěžší závod na světě: Red Bull X-Alps

Red Bull X-Alps je považovaný za jeden z nejtěžších dobrodružných závodů na světě. Je to téměř dva týdny trvající nelítostný souboj pilotů o překonání trasy napříč Alpami, v němž přes 30 atletů běhá, chodí a létá na paraglidu až 150 kilometrů denně přes stanovené otočné (kontrolní) body rozmístěné v ikonických horách a slavných střediscích.

Závodníci s těžkým batohem na zádech šplhají denně tisíce výškových metrů, vzlétají z hřebenů v obtížných podmínkách za každého počasí a do cíle míří často na hranici vyčerpání. Závod prověřuje jak fyzickou odolnost a připravenost, tak pilotní dovednosti, které musí být absolutně elitní - stejně jako i strategické myšlení a psychická výdrž.

V letošním roce čeká na závodníky dosud nejdelší trať a je jasné, že o divoké zvraty nebude nouze. Čeští a slovenští fanoušci se mohou těšit na další účast Ondřeje Procházky a návrat Juraje Koreňe "Ďurifuka" do závodu. Na startu nechybí ani osminásobný vítěz Christian "Chriegel" Mauer.

Parametry závodu 2025

redbull-xalps-2025-logo (1).png

Start a cíl

15. června 2025

Kitzbühel, Rakousko

27. června 2025

Zell am See, Rakousko

Trať

1284 km

16 kontrolních bodů ("turn points / TP") 

Závodníci

35 závodníků

ze 17 zemí

Ondřej Procházka (CZE)
Juraj Koreň "Ďurifuk" (SVK)

Pravidla

Pohyb jen pěší + paraglide


Létání povoleno 6:00 - 21:00
Zákaz pohybu 23:00 - 4:00

Každých 48 hodin je vyřazen poslední v pořadí.

Vítězí první v cíli, ale málokdo vůbec dokončí.

Každý závodník má k dispozici min. 1 "Night pass"

rbx-map-blue-background.jpg

Salewa a X-Alps

Salewa je hlavním partnerem závodu Red Bull X‑Alps od roku 2015. Tohle spojení není náhodné – filozofie značky se dobře potkává s duchem závodu, který vede napříč těmi nejdivočejšími kouty Alp. V okolí Dolomit, a především v Sextenu, Salewa navíc pořádá řadu akcí pro místní – ve spolupráci s turistickými spolky a komunitami na trase závodu a v okolí otočných bodů.

Od roku 2023 Salewa v závodě uděluje tzv. Salewa Trophy – speciální cenu pro závodníka, který během závodu projeví výjimečného týmového ducha, sounáležitost či sportovní solidaritu (např. pomoc ostatním, sdílení výbavy).

Všichni závodníci, včetně letošních členů mezinárodního Salewa týmu (např. Chrigel Maurer, Thomas Friedrich, Simon Oberrauner, Aaron Durogati či Markus Anders), jsou vybavováni technickým oblečením ze speciální kolekce Salewa X-Alps, která je navržená přímo pro extrémní podmínky Alp. Oblečení z této kolekce si můžete pořídit i vy!

On-line reportáž

Red Bull X-Alps píše další kapitolu a my jsme u toho. Na trase dlouhé přes tisíc kilometrů, která vede napříč nejvyššími evropskými masivy, sledujeme především českou a slovenskou stopu. Oficiální 3D live tracking sice nabízí on-line pohled z virtuální perspektivy, ale často nefunguje zcela spolehlivě a nedokáže zachytit osobní příběhy nám blízkých závodníků, či emoce a momenty, které se odehrávají přímo v terénu.

 

Právě proto pro vás sledujeme dění a přinášíme postřehy, které z map ani dat vyčíst nelze. Palce držíme především Ondřejovi Procházkovi z týmu Salewy. Nezapomínáme ale ani na "bratia" a slovenského dobrodruha Juraje Koreňe "Ďurifuka". Jak si vedou? Kudy letí? Kde odpočívají a kde bojují s počasím, větrem a vlastní hlavou? Postřehy z místa nám pečlivě hlásí další ambasador Salewy a sám zkušený paraglidista Martin "Šulko" Šulek.

Pokud vám zlobí oficiální 3D live tracking, můžete zkusit spolehlivější 2D trackování PureTrack. V telefonech 3D tracking závodu také podporuje Relief Maps.


Průběžné aktualizace a zprávy od závodníků (řazené od nejnovějších, po starší)


Středa 25. 6. | 11:50 | Juraj Koreň "Ďurifuk" dokončil závod na skvělém 13. místě! 🍾


Čtvrtek 26. 6. 2025 | 17:25|Ondřej Procházka se rozhodl odstoupit ze závodu pouhých 80 kilometrů vzdušnou čarou od cíle 😓

Pátek 27.6. - poslední den závodu

V 9.33 dokončil po heroickém výkonu závod poslední pilot, Holanďan Sebrand Warren. Ten ještě včerejší den zahajoval za Ondřejem Procházkou, ale nakonec zvládl odstartovat o zhruba 30 minut dříve a zvolil i trochu jinou, delší trasu letu. To nakonec zřejmě rozhodlo, že se mu dařilo delší dobu "ulétat" před bouřkou a doplachtil zhruba 50 kilometrů od cíle.


Dál tedy běžel v neuvěřitelné apokalypse skrz bouři a krupobití až pod Schmittenhöhe. Ranní výstup a slet na cílový ponton musel být už za odměnu.


Tímto epickým výkonem se uzavřel letošní ročník Red Bull X-Alps i naše on-line reportáž. Celkem závod dokončilo 21 paraglidistů. Ondřej Procházka skončil pouhých 80 kilometrů od cíle jako 22. v pořadí. Malou cenou útěchy pro něj může být, že v tomto ročníku zvládl nejdelší let ze všech závodníků.



Čtvrtek 26. 6. - 11. závodní den

18:30 Apokalypsa. Jediná šance, jak by se Ondra mohl za těchto podmínek dostat do cíle by byla těch posledních asi 100 km doplavat (samozřejmě s nadsázkou, snažíme se těžkou a smutnou situaci aspoň trochu zlehčit).



Takováhle bouřka se jen tak nevidí.



Apokalypsa.

17:25 Ondra odstupuje ze závodu kvůli opravdu šílené bouřce.





14:40 V závodě už nám zbyli jen dva závodníci. Ondřej Procházka a Holanďan Sebrand Warren, všichni ostatní buďto odstoupili ze závodu, byli eliminováni nebo již dorazili do cíle. Tato dvojice statečných sportovců bojuje do poslední chvíle, do posledního dechu.


Ale vypadá to, že pro nepřízeň počasí bude Ondra ze závodu odstupovat... Má před sebou ještě asi 83 km vzdušnou čarou, tedy asi 100 km po nohách. Už je jasné, že létat se dnes už nebude.

Ondra má za sebou poslední let závodu...

8:45

Závodní den je zahájen a my jsme velmi zvědavi, co přinese. Ondřej Procházka právě stoupá kolem masivu Zugspitze k první startovací pozici. Má zapsán předposlední otočný bod 15.


Je zajímavé, že Holanďan Warren, který včera skončil za Ondřejem s několikakilometrovou ztrátou ještě před TP 14, jej dnes po zemi předběhl a už má pár kilometrů k dobru. Závod se však rozhoduje ve vzduchu a tak je otázka, zda spěch po zemi Holanďanovi přinese nějakou výhodu.

Středa 25. 6. - 11. závodní den

00:00 Je za námi další závodní den. Ve svém druhém životním startu dokázal závod dokončit Juraj Koreň na 13. místě a v cíli je v tuto chvíli dokonce už 19 závodníků. Na trati zbývají další čtyři včetně Ondřeje Procházky. Je ovšem jisté, že rekordní počet "finisherů" (23) z loňského roku zůstane nepřekonán, v 8.00 ráno bude eliminován poslední v aktuálním pořadí a pokračovat bude 22 pilotů.


Eliminován bude zřejmě Španěl Iniguez, který ztrácí na předposledního v poli skoro 200 kilometrů. Právě 22. Holanďan Warren dýchá na záda našemu Ondřejovi Procházkovi. Budeme držet palce, aby jim zítřejší počasí umožnilo se dostat co nejblíže k cíli. Zbývá poslední den a půl, než se jeho brány uzavřou.



19:50 Ondřej Procházka dolétl a zapsal 14. turnpoint Leermoos pod Zugspitze. Do cíle mu zbývá méně než 150 kilometrů. Záležet bude tedy mimo jiné na počasí - zítra se očekává vývoj bouřek a my doufáme, že předtím stihne Ondra doletět ideálně až do cíle. Drží se s náskokem na 21. pozici a neměl by tedy být v ohrožení zítřejší ranní eliminace.


16:20 Ondřej Procházka si konečně "odpykal" penalizaci a běží do kopce nad tyrolským městečkěm Mötz, aby se co nejdříve dostal do vzduchu.


14:30 Pěkné shrnutí Jurajova závodu na oficiálním instagramu Red Bull X-Alps:



11:50 Juraj Koreň "Ďurifuk" je v cíli na skvělém 13. místě! 🍾


Gratulujeme a smekáme klobouk!


Ještě čtyři hodiny povinného vyčkávání kvůli trestu za porušení letového prostoru CTR Locarno čekají Ondřeje Procházku...


Jurajovo přistání s drobným "šplouchnutím".
Radost slovenského borce!

11:39 Juraj Koreň zapsal krátce po jedenácté hodině 16. turnpoint a právě se odlepil k letu na cílový ponton!

Ďurifuk letí do cíle!
Ďurifuk letí do cíle!
Ďurifuk dorazil na poslední turnpoint!

9:10

Juraj Koreň "Ďurifuk" už je ve vzduchu a letí okolo Hochkogelu na poslední turnpoint Schmittenhöhe, vzdálený lehce přes 10 kilometrů. Odtud už ho čeká jen "formální" sklouznutí do cíle na jezeře v Zell am See.


O 12. místo v pořadí se včera přetahoval s američanem J. Scheidem. Ten včera dolétl o kousek dále, ale dnes se rozhodl dojít na poslední turnpoint po svých, čímž v souboji o kousek zvítězil, na TP16 dorazil před malou chvílí.


Jurajův start do dne byl v dobré náladě

Ondřej Procházka si dnes musí bohužel "vyčekat" start do dnešního dne až do 16. hodiny kvůli dvanáctihodinové penalizaci za porušení pravidel letového prostoru.

Ondřej Procházka a zhodnocení 10. dne v úryvku České televize

Úterý 24. 6. - 10. závodní den

00:00 Závodní den je u konce. Juraj Koreň ještě hodinu a půl běžel a končí den na 13. pozici, méně než 30 kilometrů od cíle.


Ondřej Procházka je aktuálně na 21. pozici, pevně doufáme, že dvanáctihodinová penalizace mu nezhatí šanci na dokončení závodu.


Ďurifukův závěr dne

20:20 Závodníci nám dosedají, zdá se, že nikdo ze skupiny kolem Juraje Koreně to dnes do cíle nestihne. O to s větší radostí si to snad budou moci užít zítra, včetně koupele u cílového pontonu!


19:30

Rána pro české fanoušky - Ondřej Procházka porušil pravidla letového prostoru CTR Locarno, za což dostává 12 hodin penalizaci. Do zítřejšího dne bude moci vyrazit až o to později, a to až v 16.00. 😪

Dnešní výhledy ze sedačky Ondřeje Procházky

Ale dnes to ještě bude možná napínavé - Jurajovi Koreňovi zbývá lehce přes 40 kilometrů na turnpoint 16 - Schmittenhöhe, který je něco jako cílová čára. Oficiální cíl je sice až na plovoucím pontonu pod horou v Zell am See, ale o pořadí a čas se závodí nejvíce do TP16, pak už závisí i na organizaci. Vzhledem k tomu, že let je dovolen ještě 1 hodinu a 30 minut, Ďurifuk a několik soupeřů mají šanci to stihnout ještě dnes. Juraj se drží dokonce okolo 12. místa!


Ondřej Procházka na 21. pozici to sice dnes nestihne, přesto se znamenitě přiblížil a zbývá mu méně než 200 kilometrů. Brány cíle budou otevřeny až do pátečního poledne. Netřeba asi vysvětlovat, že dokončit tento závod v jakémkoliv čase je fantastický úspěch. Do současného ročníku závod "dokončilo" jen průměrně 28% startujících.

Ďurifuk "předstihl" i vlastní support

17:10 Juraj Koreň má za sebou TP15 - Zugspitze a letí dál! Ondra Procházka letí směrem k TP14 - uvidíme, kam až se mu podaří na jeden zátah doletět.


Rychle přebalit, najíst a hurá do oblak!
A letíme!

15:00 Ondra Procházka před asi půl hodinou zapsal třináctý otočný bod v St. Moritz a uletěl již 74 km a to máme teprve začátek odpoledne! Dnes to vypadá na dobrý letový den. Ondru teď čeká chvilka šlapání do kopce pro další dobrou vzletovou pozici.


Juraj Koreň se asi před hodinou podepsal na čtrnáctém otočném bodu v Lermoos. Aktuálně má před sebou také výšlap před dalším vzletem. Podle live trackingu už má za sebou stokilometrový přelet a zbývá mu tak do cíle pouhých 144 kilometrů. Přidáváme video ze včerejšího vzletu a dnešního rána!


Mezitím dnes ráno do cíle v Zell Am See dorazili další atleti. Závod úspěšně dokončil Ital Tobias Grossrubatscher na sedmém místě a Švýcar Patrick von Känel na místě osmém, kterým moc gratulujeme! Zároveň byla ze závodu vyřazena jediná zástupkyně něžného pohlaví, Němka Celine Lorenz. Celine předvedla neuvěřitelný výkon a zaslouží si také pořádnou gratulaci a poklonu!


Včerejší epický vzlet Ďurifuka

Dnešní ráno Juraje

6:30 Ondřej Procházka zapsal krátce po 6. hodině 12. turnpoint a míří na první stoupání.

Pondělí 23. 6. - 9. závodní den

0:00 Závodní den je u konce. Využití "Night passů" již není možné, protože vítěz je již v cíli. Juraj Koreň je na průběžném 14. místě, Ondřej Procházka na místě 21.


21:15 Ondřej Procházka zapsal ve 20:15 turnpoint 11 a následně ještě slétl do údolí těsně k TP12 Bellinzona. Na rozdíl od včerejšího dne ale vinou počasí zas tak velkou porci kilometrů neukrojil, promokl a po svých vystoupal někde ke čtyřem vertikálním kilometrům. Den tak označil za "možná jeden z nejtěžších v životě."


Juraj Koreň "předlétl" Itala Sassudelliho a na průběžném 14. místě ještě pokračuje v pohybu po svých.


Zítra ráno se bude opět vyřazovat, se svým "osudem" se zdá být smířená jediná ženská závodnice startovního pole, Němka Celine Lorenz. Ta ačkoliv dnes ráno zapsala nejzápadnější turnpoint trasy, tak dále už během dne žádné další část trasy neukrojila a na předposledního v pořadí ztrácí skoro 90 kilometrů.

Vyčerpání závodníků je s každým dnem vyšší.
Vyčerpání závodníků je s každým dnem vyšší.

16:50 Ondřej Procházka ukrajuje poslední kilometry k TP11. Juraj Koreň zapsal druhý průstup přes turnpoint X v 15:16 a pokračuje ve výstupu dále. Pořadatelé dnes rozdávají i tresty : Ital D. Sassudelli porušil nařízení letového prostoru CTR San Vittore a dostal trest 12 hodin, o které musí odložit zítřejší start. Ital má přitom náskok pár kilometrů před Ďurifukem. Za porušení pravidel letových prostorů dostane zřejmě trest i rakušan Thomas Friedrich, prohřešek však zatím komisaři zkoumají. Doplněno: Nakonec je také potrestán 12 hodinovou penalizací.


13:40 Zhoršení počasí je tu. Fén, který dosahuje přes 40km/h a fenomén zvaný "Maloja" , poslal řadu závodníků okolo TP X na nucené přistání a ti musí dále pokračovat po svých. Jurajovi Koreňovi v tuto chvíli zbývá cca 6 kilometrů k turnpointu X ve Svatém Mořici. Ondra Procházka ještě stoupá k další startovní pozici a pokusí se dolétnout cca 18 kilometrů k TP11 Ascona Locarno. Doufáme, že počasí je v jeho oblasti lepší a vítr mu umožní bezpečný let.


Do cíle dorazil dnes jako 5. v pořadí Damien Lacaze.


10:00

Ondřej Procházka i Juraj Koreň aktuálně vystoupali na startovací pozice a snad se jim podaří dostat co nejdříve do vzduchu. Během brzkého odpoledne se na většině trasy očekává prudké zhoršení počasí a letové okno tím bude zřejmě dost limitováno.


Včera se do cíle v Zell am See dostali čtyři závodníci, uvidíme, kolik jich to zvládne dnes. Využití "Night passu" skupinku kolem Juraje Koreně trochu "zahustilo" a dostal se do ní i předtím ztrácející Nor E. Ukvitne.



Neděle 22. 6. - 8. závodní den

00:00 Ačkoliv vítěze máme v cíli, závod zdaleka nekončí. Zítra začne 9. závodní den z dvanácti a my budeme s napětím sledovat jak se bude dařit našim nadějím, a budeme držet palce, aby zvládli dolétnout až do cíle.


Ondřej Procházka dnes ukrojil pořádnou porci kilometrů a do cíle mu v tuto chvíli zbývá lehce pod 400km vzdušnou čarou. Juraj Koreň připsal další dva turnpointy a do cíle mu zbývá 330km.


Níže můžete vidět slavnostní přistání vítěze Aarona Durogatiho na plovoucím pontonu v Zell am See :



Živý přenos z cíle:


19:59 Ital Aaron Durogati doletěl po dnešním neskutečném taktickém i pilotním výkonu na poslední Turnpoint a stává se vítězem Red Bull X-Alps 2025! Ukončil tak dominanci Chriegela Maurera, který na poslední turnpoint dolétl "až" na 4. místě.



Ondra Procházka letí dnes jako pták, měřák ve sledovací aplikaci hlásí, že má za sebou 300 kilometrů letu (informaci berte s rezervou), nicméně chybí mu už jen 41 kilometrů k 11. turnpointu.


Skupina kolem Juraje Koreně pomalu končí dnešní let a klesá do údolí, Ďurifuk se drží na skvělé 13.-14. pozici.


Sedm závodníků by mělo dnes využít "Night pass", z toho tři jsou nedaleko za Jurajem.



16:26 "Ďurifuk" zapsal TP 12 - Bellinzona.


16:00 Juraj Koreň zapsal v 15:37 11. turnpoint Ascona - Locarno a v rychlém tempu míří na 14. místě na nedaleký 12. otočný bod Bellinzona. Dnes má za sebou podle statistiky už 125 kilometrů letu a zdá se, že zdaleka nekončí. Ondřej Procházka se otočil kolem půl jedné na nejzápadnějším bodě trasy, 10. turnpointu v Les 2 Alpes a pak se efektivním způsobem s minimem hikování vrátil do vzduchu. Jeho měřák hlásí už 153 kilometrů ve vzduchu, které také každou chvilkou přibývají.


Na čele závodu se odehrává napínavá bitva o vítězství. Aaron Durogati zvolil od posledního turnpointu jiný směr, než zbylí tři závodníci a dostal se tím do vedení. Ještě ovšem uvidíme, která taktika bude nakonec nejlepíš. Do cíle zbývá vedoucímu pilotovi už jen 90 kilometrů.


12:00 Ondřej Procházka je na dohled TP10 na průběžném 21. místě, Juraj Koreň se drží okolo 17. pozice.


9:50

Ač bolaví, závodníci opět brzy ráno vyrazili do nového dne. Ondra Procházka vstával jako obvykle kolem 4. ranní, ale potřeboval delší fyzioterapii, než se tělo rozhýbalo. Už je ve vzduchu, pokud bude dobrá termika, mohl by v kuse doletět na otočný bod 10.


Juraj Koreň je jako vždy v bojovné náladě. Nocoval s ostatními závodníky na horské chatě. Nyní čeká na start nedaleko masivu Monte Rosy.


Ze závodu byl v 8:00 na základě pravidelné eliminace vyřazen poslední v pořadí, Číňan B. Yu. Startovní pole dál čítá 24 závodníků.



Ďurifuk, "Húlava" a podrobnosti ze závěru včerejšího dne.

Sobota 21. 6. - 7. závodní den


22:00 Nakonec night pass využívají dva závodníci, Aaron Durogati, který od počátku bojuje na špici a Australan Shane Tighe, který je v tuto chvíli těsně za Ďurifukem v pořadí, ovšem doposud volil jinou, a to výrazně delší stopu. Australan má pro závod k dispozici dvě noční povolenky, protože se umístil v TOP3 prologu.


20:40 Ve vzduchu je poslední závodník ze startovního pole a žádná dramata už se dnes zřejmě dít nebudou. Zatím nevíme ani o tom, že by se někdo chystal využít "Night pass", vedoucí závodníci si ho chystají na zítra, pokud se jim podaří dolétnout do "dochozí" vzdálenosti od cíle, který mají v tuto chvíli ještě přes 200km daleko. V závodě pokračuje v tuto chvíli 25 závodníků, přičemž v 8:00 ráno by mělo nastat další vyřazování. V tuto chvíli je na posledním místě Číňan B. Yu, s mankem skoro 150 kilometrů na předposledního v pořadí. Velmi pravděpodobně tedy bude vyřazen.


455 kilometrů zbývá do cíle průběžně osmnáctému Jurajovi Koreňovi - Ďurifukovi. Ondřej Procházka na místě 22. má podle oficiálního měřáku před sebou ještě 664 kilometrů.


Zítřejší předpověď počasí je na rozdíl od té dnešní velmi optimistická a můžeme očekávat velké přelety.


Vysvětlení odstoupení Itala Nicoly Doniniho
Vysvětlení odstoupení Itala Nicoly Doniniho

18:40 Ze závodu odstupuje další závodník, Ital Nicola Donini, který včera v podvečer přečkával bouřku společně s Ďurifukem na dohled od TP10. Ďurifuk ukrajuje další kilometry, dostává se ovšem do oblasti se špatným počasím. V tuto chvíli je na zemi, uvidíme, zda se mu ještě podaří letět. Ondra Procházka je stále ve vzuchu, k desátému, nejzápadnějšímu turnpointu trati mu zbývá cca 70 kilometrů.


15:50 Ondřej Procházka vystoupal poslední povinnou ferratou závodu k turnpointu Mont Blanc a zapsal jej v 15:33 na 23. místě, drží se ve skupině několika závodníků.




Dramatická bitva se odehrává na špici závodu, doposud vedoucí závodník L. Meerstetter vystoupal nad St. Moritz a pokusí se přelétnout, Chriegel Maurer raději volí cestu po zemi.


Francouzský závodník Damein Lacaze (na průbežném 5. místě) narušil zakázaný letový prostor, za což mu byla udělena šestihodinová penalizace, kterou si musí odpykat před zítřejším startem.


V minulých dnech jsme také informovali o "dobrodružném" kritickém momentu jediné ženské závodnice Celine Lorenz. Red Bull k tomu dnes vydal zajímavý článek popisující celou situaci (pouze v angličtině).


13:30 Ondřej Procházka letí, už se "napojil" na masiv Mont Blancu, termika ho snad donese. Během dne očekává opět negativní vývoj počasí. Aktuálně letí ve skupině s němkou Celine Lorenz a Mattinem Iñiguezem a přetahují se o 23. až 25. pozici.


Juraj Koreň také letí, drží kolem průběžného 16. - 17. místa.


Naopak na čele závodu, v oblasti kolem Svatého Mořice podmínky let neumožňují. Proto dle statistik má vedoucí závodník Lars Meerstetter v nohách dnes už přes 40 kilometrů.

Ondřej Procházka se hlásí z letu

10:30 Máme tu další den a oba naši závodníci už opět chytají termiku. Ondra Procházka dnes zatím stoupá velmi dobře, ovšem cesta před ním je stále velmi dlouhá. Juraj Koreň zapsal už v 7:43 10. turnpoint v Les 2 Alpes a z nejzápadnějšího bodu trati ho čeká návrat přes 4 další turnpointy do Zell am See.


Ve vedení se zatím dále drží nováček závodu Lars Meerstetter před legendárním Chriegelem Maurerem.


Start dne Juraje Koreně

Pátek 20. 6. - 6. závodní den

00:00 Konec závodního dne. Ondra Procházka skončil trochu nešťastně dnes poměrně brzy, ovšem počasí dnes den významně zkrátilo pro většinu závodníků. Aktuálně je na průbežném 24. místě. Nocuje v boudě jen s nouzovým vybavením, doufal, že dnes doletí až Mont Blancu a chybí mu support.


Bivak Ondřeje Procházky

Juraj Koreň si s počasím také užil své, ačkoliv na dohled nejvýchodnějšího bodu trati doletěl kolem páté hodiny, nakonec se k němu přes bouřku nedostal. V podvečer se alespoň přesunul do údolí. Od TP10 ho v tuto chvíli dělí asi 800 výškových metrů a několik kilometrů, dá se tedy předpokládat, že ráno zahájí výstupem k němu. Je aktuálně na 17. místě.


Ze závodu pro celkovou únavu odstoupil francouz Tim Alongi, kterého dnes v horách chytly špatné podmínky. Držel se do dnešního dne ve vedoucí skupině závodníků, tj. v první desítce. V minulých dnech také otevřeně kritizoval organizaci závodu, přičemž takových hlasů se objevuje vícero. V závodě tedy nadále pokračuje 26 pilotů.




19:30 Kolem 10. turnpointu se během podvečera zkazilo počasí (a nejen tam). Některé závodníky to donutilo přistát, jiným načasování umožnilo zůstat ve vzduchu, každopádně bouřka v tuto chvíli postup zásadně limituje. Startovní pole se tím promíchalo ve skupině kolem Juraje promíchalo. V tuto chvíli jsou na zemi jak Juraj, tak Ondra. Se zlomeninou nohy odstoupil ze závodu kanaďan Patric Harvey-Collard a závodníků už zůstává pouze 27.

Záznamy letu z 3D trackingu
Záznamy letu z 3D trackingu

16:30

Ondrovi se podařil přelet jižnější trasou nedaleko Fieschu, místa, které je právě paraglidistům dobře známé. V 15:06 zapsal 8. turnpoint - Niesen a míří dál na Mont Blanc na 24. místě.


Šestičlenná skupinka kolem Juraje se blíží k 10. turnpointu a rozestupy mezi 13. a 18. pozicí jsou skutečně minimální.


Na různých místech po trase se opět začínají tvořit bouřky, které nutí piloty přistávat, závěr dne bude tedy velmi napínavý.


Vedoucí závodník Lars Meerstetter okolo 16:30 jako první odlétl z 11. turnpointu Ascona-Locarno



13:15

Ďurifuk dnes letí jako o závod 😁. Po vzletu u heliportu na italské straně Mont Blancu má už za sebou přes 30 km a blíží se k nejzápadnějšímu otočnému bodu trasy, TP10 v Les 2 Alpes. A aktuálně se přetahuje o 15. příčku.


Ondřej Procházka dnes bojuje s problémy, navíc mu evidentně vypadává tracker, na aktuální zprávy si bohužel musíme počkat. V pořadí se propadl na 26. příčku.


10:45

Juraj Koreň "Ďurifuk" právě zapsal devátý otočný bod - Mont Blanc nad Courmayerem. K němu musí závodníci absolvovat povinnou třetí via ferratu závodu. Zatím stále netrpělivě čekáme na první dnešní let Ondry Procházky.


9:50

Přinášíme poslední videoreport od fantastického československého X-Alps zpravodaje Martina Šulka, který se snad po deseti dnech, kdy stíhal peloton, bohužel musí vrátit. Šulko nám z místa hlásil aktualizace, posílal videa a dával cenný vhled aktuálního dění a jeho zprávy a videa nám budou nesmírně chybět. Závod však sledujeme dál, ale vlastního, živého reportéra - paraglidistu jen tak něco nenahradí:)

Šulko hlásí poslední aktualizace, tip na vítěze a loučí se se závodem.

7:45

Šestý den závodu došlo k dalšímu vyřazování - černého petra posledního závodníka v průběžném pořadí si vytáhl Kanaďan J. Elliott. Průběžné výsledky hlásí také odstoupení brazilského závodníka Gabriela Jansen Rabello pro zranění kotníku. Startovní pole se tak smrsklo na 28 závodníků.


Juraj Koreň právě odstartoval na padáku po hiku do zhruba 2700 m. n. m. na 20. pozici, Ondra Procházka z údolí teprve začíná stoupat na místě 24.


Ďurifukův náhled do závodní kuchyně

Čtvrtek 19. 6. - 5. závodní den

22:30 Závodní den je u konce. Juraj Koreň končí den na dělené 20. - 22. pozici, zhruba 20 km od 9. turnpointu pod Mont Blancem. V delším letu mu bohužel zabránila bouřka. Ondra Procházka se dnes posunul na 25. místo, dnes podle statistik uletěl skoro 200 kilometrů. Zítra ho čeká překonání pásu hor k TP8.


Smůlu si dnes vybrala jediná ženská závodnice Celine Lorenz. Silný vítr ji donutil sestoupit a musela přistát v suchém říčním korytě. Problém byl v tom, že ji od podporůrného týmu a směru dalšího pokračování dělila divoká řeka. Aby řeku překonala, čekala ji dlouhá cesta podél koryta, aby našla místo, kde ji dokáže přebrodit a pak opět dlouhý hike zpět...😥

_


14:10 Dnes to létá! Ondrovi se podařil nádherný přelet, přeskočil pár soupeřů a na 26. místě zapisuje TP7, Disentis Sedrun. "Ďurifuk" stoupá poslední otáčky pred osmým turnpointem Niesen a pak už zamíří vstříc Mont Blancu.

_


12:25 Ze závodu pro zranění kotníku odstoupil další pilot, němec Christian Schugg. Ve startovním poli tak zůstává už jen 30 závodníků a zítra ráno nastane další eliminace.


S napětím sledujeme českou a slovenskou stopu. Juraj Koreň se drží ve skupině se zhruba dalšími pěti závodníky a vypadá to, že kritický přelet ledovců bude mít za chvilku úspěšně za sebou.


Ondra Procházka zvolil jinou stopu než další dva soupeři, se kterými dnes startoval a zdá se, že taktika mu alespoň zatím vychází - zvládá se pohybovat rychleji směrem k otočnému bodu TP7 Disentis Sedrun a je průběžně na 26. - 27. pozici.





Jurajovi první pokus o dobrý vzlet moc nevyšel, nechytil dobrou termiku. Ale ráno vypadal pozitivně, jak můžete vidět na videu z jeho sociálních sítí! Držíme palce, ať se další let povede.


Dnešní ráno s Jurajem, který září jako plutonium :-)

Na "Ďurifuka" včera po příletu padl trochu splín, ale věříme, že se to dnes otočí! Zdroj @durifuk.



Včerejší příchod Juraje

10:00 Martin Šulek si včera byl zalétat na trase, po které letí i závodníci, a poslal nám parádní záběry míst, kde se zhruba teď zrovna nachází Juraj Koreň. Tak mrkněte!




Šulko na Furka Passu

Od brzkého rána už se zase maká! Ondra nocoval vedle turnpointu X, jehož zápis si nechal až na 5:45 ráno a nyní už hikuje zhruba ve 2500 m. n. m.


Je zajímavé, že ačkoliv nocoval se dvěma dalšími závodníky, zvolil pro dnešní start zcela jiný hike a směr. Budeme doufat, že mu taktika vyjde!

Středa 18. 6. - 4. závodní den

23:00 Závodní den je u konce pro všechny. Žádný ze závodníků nevyužívá "Night pass". V průběžném pořadí vede francouz Rémi Bourdelle. Zítra budou první závodníci přelétat kolem Mont Blancu, vedoucí skupinku dělí od závěru startovního pole přes 300 kilometrů.



21:40 Minimálně z pohledu českých a slovenských fanoušků je dnes dozávoděno. Juraj Koreň končí den na 21. místě. Ondřej Procházka nocuje ve Svatém Mořici, taktické rozhodnutí mu pomohlo se posunout v pořadí na 29. příčku a dotáhnout další závodníky.


Ondra popisuje manévr, který ho dostal do Svatého Mořice

18:45 Říká se, že třetí den je kritický, v tomto závodě se zdá kritický i každý další. Ondra Procházka měl dnes po ránu velmi špatnou náladu a dalších několik hodin mu to také příliš nevycházelo - stoupavé proudy ne a ne chytit. Nyní už ale několik hodin vysoko ve vzduchu a za pár chvil by měl zapisovat Turnpoint X na 29. pozici.



Juraj Koreň také neměl ideální den a musel několikrát přistát a hikovat, než chytil další termické proudy. V 16:20 zapsal 7. turnpoint Disentis Sedrun a v letu pokračoval až téměř do těchto chvil, kdy dosedl v údolí nedaleko Furka Passu. Následující část trasy patří k nejobávanějším, protože je třeba přeletět rozlehlé ledovce. Pohybuje se průběžně okolo 19.-20. místa


10:00 Juraj Koreň "Ďurifuk" má za sebou první přelet a nasledné přistání, na vývoj termiky si asi bude třeba ještě chvíli počkat. Ondra Procházka stále stoupá k dnešnímu vzletu, aby ho pak stoupavé proudy donesly ideálně až do Svatého Mořice.


Do čela závodu se opět dostává legendární Chriegel Mauer. Vyřazen byl v rámci první eliminace mexický závodník Hugo Alvarez Chamoreau - ten od včerejšího rána ušel v horách po svých výrazně přes 70 kilometrů, před půlnocí dokončil ferratu nad Meranem a bojoval ze všech sil.



8:10 Zdá se, že je rozhodnuto, Ondra je aktuálně na 30. pozici, za sebou má dva závodníky, takže eliminaci by se měl vyhnout. Proto podle trackingu už míří do kopců, aby co nejdříve vzlétl.


7:40 Je tady další závodní den a nervák se blíží ke konci!


A pro Ondru to vypadá nadějně. Mexičan H. Alvarez Chamoreau nestihl dohnat během noci Ondrův náskok a zůstává v tuto chvíli ve startovním poli poslední. Eliminace by měla nastat v 8:00, v tuto chvíli je za Ondrou i další španělský závodník, který volí taktiku krátkých přeletů, namísto chůze údolím. S ostatními závodníky Ondra také neztratil kontakt, tak doufejme, že se mu dnes bude zejména ve vzuchu dařit!

Úterý 17. 6. - 3. závodní den

20:40 Přichází večer, a je jasné, že české fanoušky čeká nervák. Zítra v 8:00 nastane první eliminace a poslední závodník v průběžném pořadí bude vyřazen. Ondra Procházka je aktuálně na 27. pozici, za sebou má pět závodníků, ale! Čtyři z nich v průběhu noci využijí "Night pass" a tím se dost možná dostanou před Ondru - Ondra má aktuálně náskok zhruba 21 kilometrů vzdušnou čarou, přičemž nikdo z této skupiny už není ve vzduchu. Kanadský soupeř J. Elliott který také nevyužívá noční divokou kartu je v tuto chvíli téměř na Ondrově úrovni a souboj o přežití v závodě tedy bude drásat nervy! 🥶


Juraj Koreň se drží na bezpečném průběžném 18. místě!



17:00 Juraj Koreň zapsal v 16:29 šestý otočný bod - Turnpoint X ve Svatém Mořici a už se chystá na vzletové pozici, aby pokračoval k dalšímu turnpointu vzdálenému asi 80km u Disentis. Drží se na průběžném 19. místě. Ondra Procházka na průběžném 27. místě právě přistál nedaleko TP5 Schenna a dobíhá po svých k jeho zápisu.


No pain, no gain, jak říká Ďurifuk.

14:30 Efektní přílet vedoucích závodníků na Turnpoint X, který budou muset projít během závodu dvakrát. Na vedoucích pozicích se drží chumel asi jedenácti atletů, kteří se průběžně střídají v pořadí. Jsou to S. Oberrauner, T. Alongi, G. Jansen Rabello, T. Reneaud - Goud, A. Durogati, D. Lacaze, R. Bourdelle, C. Maurer, T. Grossrubatscher, L. Meerstetter a P. von Känel. Ondřej Procházka nastupuje na ferratu před otočným bodem 4 a Juraji Koreňovi zbývá méně než 40 km k otočnému bodu X. Vypadá to, že počasí se konečně zlepšilo a lítá se pěkně!


Přílet závodníků v čele závodu

Juraj Koreň sice viditelně trpí bolestmi, ale jak sám říká, takhle to má rád a rád taky trpí! :-D Padák má zašitý a valí dál. Zdroj videa - Jurajův Instagram @durifuk.


Ďurifuk sice s modřinami, ale s úsměvem

10:30 Martin Šulek posílá report s aktualitami z Passo dello Stelvio.





Krátký sestřih z dnešního Ondrova dopoledne. Na nohách je od čtyř od rána a má za sebou už i dva vzlety. Zatím to dnes moc nelétá, včera bylo větru moc, dnes je ho málo. Takže většina závodníků šlape po nohou.


Ondrovo ranní prodírání divočinou a první vzlet

7:00 Závod je v plném proudu, všichni závodníci už jsou v pohybu a stoupají ke startovacím pozicím. Nejrychlejší skupině z prvního dne právě vypršela tříhodinová penalizace dle bodu 7.6 pravidel, která zamíchala s průběžným pořadím.

Předpověď počasí je optimistická, ale těžko říct, zda budou letové podmínky ideální - dobrou termiku možná bude kazit vysoká oblačnost.

Pondělí 16. 6. - 2. závodní den

Pro představu. Dnešní povětrnostní podmínky z příspěvku paraglidisty Pal Takata. Vypadá to opravdu děsivě.




22:50 Dnes to teda foukalo. Závod zatím ukazuje, proč je označován za nejtěžší na světě. V takových letových podmínkách je létání opravdu na hraně. I proto se Francouz Max Pinot rozhodl ze závodu odstoupit a ukončil svou účast. Jeho rozhodnutí bylo jistě velmi těžké. Naši atleti jsou oba už ve spacácích a odpočívají během povinné sedmihodinové pauzy. Mají za sebou opět náročný, ale velmi úspěšný den! Ondra Procházka bojoval po mezipřistání se silným nárazovým větrem a nakonec během dne nastoupal po nohách asi 3000 výškových metrů. Probojoval se dnes o dvě příčky v pořadí výše! Juraj se i přes vykloubené rameno a roztržený padák drží aktuálně na fantastickém devatenáctém místě. Jak se mu stala nehoda s vykloubeným ramenem vypráví na videu níže.



Juraj s vykloubeným ramenem a roztrhnutým padákem. No problemo, valí dál!

Juraj Koreň dorazil na TP5!


Podpis na TP5

16:40 Juraj Koreň "Ďurifuk" zapsal v 15:37 4. turnpoint a je momentálně 15. v pořadí. Podle live trackingu ho vidíme scházet z vrcholu po svých. Podle informací z místa má roztrhnutý padák, musí tedy po svých a bude potřeba jej opravit.


Letové podmínky komplikuje silný vítr. Ondru Procházku vidíme velmi vzadu, podařilo se mu však po dlouhém hiku vzlétnout a teď mu přejeme dobrou termiku, která by ho mohla poslat před soupeře.






Krátký interview s Jurajem Koreněm o minulé noci strávené v chatce na vrcholu těsně u TP3. Kdo není zběhlý v angličtině, Juro mluví o příjemné noci plné symfonie prdů. Jediná účastnice něžného pohlaví, Celine Lorenz se soutěže v prdění neúčastnila! :-)





13:30 Juraj Koreň "Ďurifuk" se v pořadí posunul na krásné třinácté místo! Blíží se k čtvrtému otočnému bodu.


11:40 Ondra Procházka je kousek od TP3. Počasí se zlepšilo, tak držíme palce, aby to teď pěkně letělo! Juraj Koreň již nějakou dobu letí a posunul se na krásné sedmnácté místo. Zajímavostí je, že včera dostalo šest atletů na prvních pozicích tříhodinovou penalizaci, za porušení pravidel o bezpečnosti létání. Někde za TP3 vzlétli za velmi nevhodných podmínek a nevyplatilo se jim to. Tříhodinové penále musí dodržet zítra ráno. Našim klukům to tak dá šanci dohnat skluz, který nabrali kvůli penalizaci z prologu!



Na to, jak vypadaly první ranní vzlety mrkněte na oficiální instagram Red Bull X-Alps. Doporučujeme se zvukem, první startující je Juraj Koreň, který je známý svým pokřikem "Valhalla, I am coming!" z písně Immigrant Song od Led Zeppelin.


Martin Šulek se nám při sledování Juraje zatoulal až do hlavního sídla značky Salewa v Bolzánu!


Zdá se, že Ondrovi stále zlobí tracker, takže se nám při sledování často zasekává na jednom místě. Nicméně je to jen chyba systému, Ondra se nám rozhodně neválí pod každým kopcem, ale postupuje dál.


"Ďurifuk" spatřen nad údolím! :-)


Aktualizace z dnešního rána od Martina Šulka, kluci jsou v horách, kam se za nimi naši reportéři nedostanou, snad je chytnou na dalším otočném bodu!

Neděle 15. 6. - Ostrý start a 1. závodní den

23:00 Konec prvního závodního dne


Ondra Procházka zahájil odpočinkovou fázi nedaleko otočného bodu č.2. "Ďurifuk" pokračoval v dešti pěšky, aby se přiblížil otočnému bodu 3. Podle pravidel do startu zítřejšího dne musí závodníci povinnou sedmihodinovou pauzu prodloužit o časovou ztrátu z prologu.


Ta u Ondřeje činí 3 hodiny 38 minut, u Juraje Koreně 2 hodiny a 11 minut.


V průběžných výsledcích po dnešním dni figuruje Ondřej Procházka na 29. pozici, Juraj Koreň na 25. Ve vedení jsou Thomas Friedrich a Aaron Durogati.





Ondřej Procházka musel nakonec kvůli počasí z posledního kopce sejít po svých, ze startovací pozice ho podmínky ani bouřka do vzduchu nepustily. Při předchozím přistání si o kámen natrhl sedačku, dnes se tedy krom odpočinku bude muset věnovat i opravě vybavení.


18:30 Juraj Koreň dorazil na druhý otočný bod! Ondra je nedaleko.




18:00 Prší. Ale kluci šlapou statečně dál!


Martin Šulek podává aktuální info z terénu.

17:35 První závodníci hikují rychlým tempem k turnpointu 3, kde na ně čeká první via ferrata. První bouřka na sebe nedala dlouho čekat. Silně prší, o výživný start závodu je tedy dnes postaráno.


Našim klukům se východní směr letu zrovna nevyplatil a zhoršení počasí zamíchalo s kartami. Klukům se proto těsně nepodařilo přelétnout poslední hřeben před údolím v němž se nachází druhý povinný kontrolní bod. Nyní pokračují po svých k turnpointu 2.


Ondra procházka v letu do bouřkových oblak

_

Čtyři hodiny od startu jsou první závodníci na turnpointu 2, vzdáleném více než 80km vzduchem.

_

3D tracking opět funguje, naši borci míří směrem k turnpointům 2 a 3 poblíž Sextenu. Oba volí směr výrazně východně od spojnice mezi turnpointy, jaká zajímavé sledovat, která taktika bude nejefektivnější.

_

Odstartovalo to! V 11.30 přišel ostrý start a závodníci okamžitě začali stoupat k prvnímu otočnému bodu na vrcholu slavné sjezdovky Hahnekamm.


Závod je v plném proudu, naši kluci už jsou ve vzduchu!

Z úvodní části závodu můžete sledovat živý přenos:





Poslední pocity Juraje Koreně těsně před startem! Jak moc si věří? A kolik procent energie dá do prvního kopce?

Pátek 13. 6. a sobota 14. 6. - Předzávodní ladění

Dva dny před ostrým startem závodu se nesly více méně v duchu odpočinku a tréninkového létání. Martin Šulek pro nás pořídil krátké interview s oběma atlety i s Ondrovým supporterem Peterem Šimkem. A připravte se, zítra v 11:30 startujeme!






Juraj Koreň tipuje, jak budou vypadat první dny závodu.

O strategii, kterou bude aplikovat Ondra Procházka mluví jeho supporter Peter Šimek.

Ondřej Procházka přemýšlí, jak moc velká procházka ho v neděli a pondělí čeká!

Čtvrtek 12. 6. - Prolog

Dnešní testovací "předzávod" - Prolog - dal závodníkům slušně zabrat. Našim nadějím se příliš nevedlo - Ondřej Procházka se umístil na 32. místě, Juraj Koreň "Ďurifuk" na 28. pozici. Překvapením je až 22. místo favorita a osminásobného vítěze závodu Christiana Maurera. To ale jen ukazuje, že nás čeká závod plný zvratů!



Závodníci se musí popasovat s tvrdým prologem

Náš reportér Martin "Šulko" Šulek se hlásí ze startu, ze vzduchu, i z cílové rovinky!


Testovací "předzávod", takzvaný Prolog, odstartoval 12. 6. 2025 v dopoledních hodinách v Kitzbühelu. Závodníci se pustili na trasu dlouhou asi 37 km a musí se dostat přes osm otočných bodů. Tento krátký závod slouží k otestování jak výbavy, tak koordinace týmu i organizátorů a médií, aby vše klaplo v ostrém závodě, který startuje v neděli. A také si atleti můžou protáhnout svaly i křídla a získat další Night pass!

Ondřej Cibulka - hlavní supporter Juraje Koreně mluví o tom, jak jsou s Ďurifukem připraveni
Juraj Koreň sdílí své pocity před startem Prologu

Program závodu:


  • 12. 6. 2025 - Prolog

  • 15. 6. 2025 - ostrý start X-Alps 2025 - Kitzbühel - 11:30

  • První závodník v cíli v Zell am See. Očekáváme nejdříve v 6. den závodu.

  • 27. 6. 2025 - poslední den závodu, konec limitu pro dokončení trati


Jaká čeká závodníky trať v roce 2025?


Zatímco místo startu a cíle závodu se nezměnilo, na letošní trase je několik nových a zajímavých novinek. V první řadě je to novinka v podobě X-Turnpointu, který musí závodníci absolvovat dvakrát! Celkem je trasa dlouhá 1 283 km - zatím nejdelší v historii závodu, na které je 16 otočných bodů v pěti zemích - Rakousku, Německu, Itálii, Francii a Švýcarsku.



Trať si můžete virtuálně prolétnout i v následujícím videu.



rbx-map-blue-background.jpg

Co je Red Bull X-Alps?

Kdo z nás nemá sen létat? Asi každého milovníka přírody paragliding nějakým způsobem přitahuje. Vidět vrcholky hor z ptačí perspektivy, užívat si výhledy, které se nevyrovnají žádné rozhledně a uletět klidně sto kilometrů za pár hodin. Red Bull X-Alps je závod snů. A nebo taky trochu noční můra?

 

Závod kombinuje létání, hikování, běhání i lezení po ferratách či ledovcích. Pravidla jsou jednoduchá, ale neúprosná. Účastníci musí za maximálně 12 dní urazit vzdálenost 1 283 km přes celé Alpy, jen pomocí vlastních sil - po nohách nebo na paraglidu. Na trase musí projít celkem šestnácti kontrolními body - neboli turnpointy (letos poprvé se jeden otočný bod opakuje) a ocitnou se tak celkem v pěti zemích - Rakousku, Francii, Německu, Itálii a Švýcarsku. Pohybovat se mohou od čtyř hodin ráno do jedenácti večer, pak mají povinou sedmihodinovou pauzu, kdy se nesmí hnout z místa. Létání je povoleno pouze za denního světla, tedy od šesti ráno do devíti do večera. Od třetího dne je každých 48 hodin eliminován nejpomalejší závodník a jeho tým. Ano, tým! Každý závodník má k sobě několik tzv. supporterů, kteří mu smí nosit vodu, jídlo a suché oblečení. Zajišťují mu také případně stan nebo auto na přespání.

©Adi_Geisegger_Red_Bull Content Pool_03.jpeg

©Adi Geisegger | Red Bull Content Pool

Průběh závodu

Každé ráno musí závodníci vystoupat k ideální pozici na vzlétnutí - obvykle to je okolo dvou tisíc výškových metrů. Když se jim povede pořádný přelet, jedná se o několikahodinový a více než stokilometrový let, během kterého se musí neustále soustředit, vyhodnocovat termiku a nacházet stoupavé proudy, odhadovat počasí, navigovat se správným směrem a vymýšlet ideální body pro přistání, kam se nějakým způsobem může dostat i podpůrný tým, ale zároveň to bude dobrý výchozí bod na ranní start. Pro představu, z většiny míst, ze kterých atleti vzlétají, by si ani nadprůměrný paraglidista odstartovat vůbec netroufl. To platí i o počasí. Létá se i v takových podmínkách, které jsou někdy velmi nestandardní, protože létání je opravdu nesrovnatelně výhodnější než běh. Nejlépe to popisoval sám Ondřej Procházka v rozhovoru před minulým ročníkem:

_

Ondro, nejlepší taktika je tedy létat i za špatných podmínek?

Je neuvěřitelné, kolik člověk může za jeden let uletět i ve velmi špatných podmínkách. Někteří atleti v takové situaci volí taktiku zůstat na co nejpřímější cestě v údolích a ujdou pěšky třeba šedesát kilometrů. Někdo jiný ale raději zkusí opakovaně někam vyšlápnout a na padáku doklouznout. Udělá 4–5 výšlapů, možná se dostane na 4000–5000 výškových metrů za jeden den, ale překoná 60 km vzdušnou čarou, zatímco 60 km chůzí po silnici se rovná třeba 30 km vzdušnou čarou. Volba správné strategie je prostě klíčem k úspěchu.

Celý rozhovor najdete na záložce Magazín.

-

Po přistání závodníci většinou běží další desítky kilometrů a stoupají stovky výškových metrů dokud nepadne tma a nezahájí se povinná noční pauza. Vzhledem k tomu, že závod trvá až dvanáct dní, dostávají se atleti často na hranici svých fyzických a hlavně psychických sil. No schválně, kdo jste se naposledy soustředil deset dní po sobě i třeba deset hodin denně, abyste nevlétli do smrtonosného mráčku na obloze? Závodu se mohou zúčastnit jen opravdu nejlepší piloti své doby a jsou proto pečlivě vybíráni.

©Adi_Geisegger_Red_Bull Content Pool_02.jpeg

©Adi Geisegger | Red Bull Content Pool

Nekončící hrozba vyřazení

Red Bull X-Alps není jen závodem o rychlosti a vytrvalosti, ale také o přežití v pelotonu. Pravidla jsou neúprosná: po třech dnech od ostrého startu přichází první eliminace – poslední závodník v pořadí je ze hry venku. A pak se nůžky rozevírají dál. Každých 48 hodin padá další „poslední“ – bez milosti, bez ohledu na snahu či okolnosti. Právě tento tlak udržuje vysoké tempo závodu a nutí atlety zůstat neustále v pohybu, i když jim tělo říká opak. Hrozba vyřazení visí ve vzduchu jako temný mrak – a občas přichází dřív, než se závodník stihne rozhlédnout po výhledu. A ani pokud není mezi posledními, nemá jistotu, že se dostane do cíle. Závod má pevně stanovený časový limit: a to přesně 12 dní. Kdo nestihne dorazit do cíle v Zell am See včas, je klasifikován podle vzdálenosti, kterou urazil – a o status finishera přichází.

Divoká karta neboli Night Pass

Během závodu mohou sportovci využít tzv. Night pass. Každý má jeden, pokud se neumístí v TOP 3 v "předzávodu" – prologu. Tím si závodník může zajistit Night passy dva. Jedná se o takovou "divokou kartu", díky které mohou soutěžící přeskočit povinnou noční pauzu a smí se pohybovat po nohách i během ní. Toho často využívají atleti na "chvostu" závodu, kteří se bojí, že budou vyřazeni. Často se tak stává, že největší bitvy probíhají právě mezi posledními a my jsme pak svědky neuvěřitelných fyzických výkonů, kdy se přes noc změní pořadí i o několik polí, protože sportovec přes noc uběhl třeba padesát kilometrů a ráno "vesele" pokračuje dál. Tento manévr je ale dvojsečný. Přes noc sice možná unikne závodník eliminaci, ale vstupuje pak do nového dne značně vyčerpaný a snáze udělá chybu nebo špatné rozhodnutí.

Od ferrat po ledovce

Trasa dvanáctého ročníku Red Bull X-Alps je s délkou 1 283 km nejdelší v jeho historii. Závod začíná 15. června v Kitzbühelu a končí v rakouském Zell am See na plovoucím molu na hladině jezera. Jak jsme již zmínili, závodníci musí projít šestnáct povinných otočných bodů napříč Alpami - v Rakousku, Francii, Německu, Itálii a Švýcarsku. Poprvé v historii je do závodu zařazen také tzv. X-turnpoint, umístěný ve švýcarském středisku St. Moritz, kterým musí závodníci projít dvakrát.

Na trase čeká na atlety vše: od ferrat po ledovce, od asfaltu po horské pěšiny, od úmorného vedra po vítr a zimu. „Sportovci musí čtyřikrát překročit hlavní hřeben Alp. Silný vítr, složité letové podmínky nebo omezené možnosti přistání jsou samozřejmostí. Nemluvě o extrémní fyzické náročnosti, které představují tři zajištěné skalní cesty. Pokud bude špatné počasí, bude se hodně běhat. Trasa nikdy nebyla tak složitá a náročná,“ říká spoluzakladatel závodu Ulrich Grill.

©Sebastian_Marko  RedBull_Content_Pool_hires_jpeg_24bit_rgb.jpeg

©Sebastian Marko | Red Bull Content Pool

Zajímavosti...

  • Švýcar Chrigel „The Eagle“ Maurer zcela dominuje závodu – vyhrál všech osm ročníků od roku 2009. V roce 2023 svůj rekordní čas stáhl na 6 dnů, 6 hodin a 1 minutu. Na svém debutu v roce 2009 přiletěl do cíle tak rychle, že organizátoři ještě nestihli připravit závodní float – přesto dosáhl majestátního vítězství

  • Elisabeth Egger je první pilotka, která Red Bull X‑Alps dokončila. Ženy soutěží v závodě rovnocenně s muži

  • Během samotného závodu zatím naštěstí nikdy nikdo nepřišel o život, avšak došlo k několika dramatickým přistáním – například pilot přistál přímo na dvouproudové silnici

  • V roce 2011 se rumunské běžecké legendě Tomu Coconeovi podařilo obsadit druhé místo, přestože více než polovinu trasy ušel pěšky kvůli špatnému počasí

  • V roce 2023 zaznamenal francouzský závodník Damien Lacaze nejdelší let v rámci závodu - 266 km za 11 hodin a 15 minut, během čehož nic nejedl a dosedl pár minut před koncem povolení létat

Dokument z roku 2023

red-bull-x-alps-route-2025.jpg

3D live tracking

Celý závod a jednotlivé závodníky můžete sledovat v přímém virtuálním přenosu. Upozorňujeme, je to návykové! 3D live tracking je hlavní nástroj, kterým mohou fanoušci i média sledovat závod Red Bull X-Alps v reálném čase. Každý závodník má u sebe GPS zařízení, které v pravidelných intervalech odesílá jeho polohu, nadmořskou výšku a rychlost. Díky tomu lze na mapě sledovat, kdo běží, kdo letí a kdo zrovna odpočívá. Systém nabízí atraktivní vizualizaci celé trasy, jen zatím nikdy nebyl stoprocentně spolehlivý – občas zamrzá, ztrácí signál a nikdy nedokáže nahradit osobní vhled do situace v terénu. Je však perfektním doplňkem k naší on-line reportáži.

Mohlo by vás zajímat:

bottom of page